• خاموش کردن کامپیوتر

کامپیوتر خود را خاموش کنید سپس سوئیچ on/off  را که در قسمت پشت کیس کامپیوتروجود دارد از حالت  on   به حالت off  تغییر دهید و اگر وجود ندارد پریز برق را از کامپیوتر جدا کنید و 60 ثانیه صبر کنید...

  • باز کردن کیس

برای دسترسی پیدا کردن به motherboard باید درب کیس را باز کنید. هنگام باز کردن درب کیس بسیار مواظب باشید  زیرا در این زمان تخلیه ی الکتریکی صورت می گیرد و به راحتی می تواند به اجزای حساس کامپیوتر آسیب  برساند.

  • پیدا کردن  باتری cmos  و cmos jumper:

باتری  cmos  را از محل آن خارج کنید. محل قرار گرفتن  باتری cmos متغیر بوده و بسته به شرکت تولید کننده ی motherboard  دارد  اما  به طور معمول باتری cmos  در نزدیکی اسلات pci قرار دارد.

 

 

  • پیدا کردن محل jumper روی mother board

در این قسمت باید  روی motherboard  محل jumper ریست کردن بایوس با سه پین را پیدا کرد.محل آن معمولا نزدیک باتری    cmos می باشد که معمولا  با کلمات  clear ،clr،clear cmos ،psswrd  یا کلمات دیگر نام گذاری شده است. می توانید به  راهنمای مربوط به motherboard مراجعه کنید تا محل صحیح آن را تشخیص دهید. برای مثال اگر jumper بر روی پین های  1,2 قرار دارد باید جای آن را تغییر داده و آن را بر روی پین های  2, 3قرارداد   . هنگام تغییر دادن jumper باید آن را به صورت مستقیم بر روی پین ها گذاشت تا پین ها خم نشود.

***در بسیاری از لپ تاپ ها با جا به جا کردن پنل موجود در قسمت پایین لپ تاپ میوانید به cmos  دسترسی پیدا کنید در غیر این صورت باید لپ تاپ را باز کنید.***-

  • فشار دادن دکمه ی power

دکمه ی power کامپیوتر را(بدون روشن کردن و اتصال برق) به مدت 30 ثانیه نگه دارید  تا  برق باقی مانده در خازن تخلیه شود.و با این کار bios ریست می شود.

  • باز گرداندن jumper  و باتری به محل پیش فرض آن

باتری cmos را به درستی به جای خودش برگردانید. دقت کنید که طرف "+"  باید رو به سمت بالا باشد.

جامپر را به پین هایی که از ابتدا بر روی آنها قرار داشت بازگردانید.این کار باعث می شود که هنگام بالا آمدن کامپیوتر به بایوس دسترسی داشته باشید. در این قسمت می توانید کیس کامپیوتر را که باز کرده بودید ببندید.

  • روشن کردن کامپیوتر از قسمت پشت کیس

در این مرحله باید سوئیچی را که در قسمت پشت کیس قرار دارد به موقعیت  on  تغییر دهید یا کامپیوتر را به پریز برق متصل کنید.سپس کامپیوتر را از قسمت جلو روشن کرده  و تنظیمات مربوط به ساعت ، تاریخ، و بوت شدن سیستم را  دوباره پیکر بندی می کنید.

منبع