سیارات چگونه نامگذاری شده اند ؟

کدام سیاره می تواند در آب شناور بماند ؟

چرا وقتی انسان پیر می شود رنگ موهای او خاکستری یا سفید می شود ؟

عجایب هفتگانه جهان چه بودند ؟

پر پرنده از چه چیزی ساخته شده است ؟

و 27 سوال دیگر و پاسخ آنها در ادامه مطلب

- سیارات چگونه نامگذاری شده اند ؟

تمام سیارات به استثنای یکی ، نام خود را از رب النوع های یونان باستان و افسانه های رومی گرفته اند . به عنوان مثال ، نام بزرگترین سیاره منظومه شمسی ژوپیتر است که یکی از رب النوع های یونان باستان است .

زمین تنها سیاره ای است که نام خود را از رب النوع ها نگرفته است  

2- کدام سیاره می تواند در آب شناور بماند ؟

اگر شما قادر بودید تمام سیارات را در میان آبهای پهناور اقیانوس ها قرار دهید مشاهده میکردید که اکثر آنها در آب فرو می روند و تنها سیاره ی کیوان ( زحل ) که بعد از مشتری بزرگترین سیاره منظومه شمسی است می توانست در آب شناور بماند . زیرا این سیاره بیشتر از گاز ها و مایعات تشکیل شده است و چگالی آن سبک تر از آب است و می تواند شناور بماند . سایر سیارات دارای چگالی سنگین تر از آب بوده و در آب فرو می روند .

3- چرا ذغال سنگ میسوزد ؟

ذغال سنگ مانند سنگها سخت نیست ، اما بر خلاف سنگها ، می سوزد . زیرا ذغال سنگ ، سنگ نیست ؛ بلکه نوعی چوب است و همانطور که می دانیم چوب ها به خوبی می سوزند . ذغال سنگ باقی مانده درختان و گیاهانی است که میلیون ها سال قبل زندگی می کردند . بعد از آنکه این درختان از بین رفتند و در زمین دفن شدند ، به تدریج به ذغال سنگ تبدیل شدند .

4- پر پرنده از چه چیزی ساخته شده است ؟

پر پرندگان از همان ماده ای که مو و ناخن انسان را می سازد ، ساخته شده است . این ماده را کراتین ( ماده شاخی مو و ناخن ) می نامند . منقار پرندگان نیز از کراتین ساخته شده است . پر و منقار نیز مانند مو وناخن انسان رشد می کند ، هر چند که پرندگان مجبور نیستند پر و منقار خود را کوتاه کنند ، چون پر های قدیمی می ریزند . پرنده ها نوک خود را می سایند و به همین دلیل همیشه به یک اندازه باقی می ماند .

 

5- چرا چشم بعضی از حشرات هزاران عدسی دارد ؟

هر چشم انسان فقط یک عدسی دارد که در وسط چشم قرار گرفته است و او را قادر به دیدن می سازد . اگر چشم حشره ها را زیر میکروسکوپ قرار دهید می بینید که معمولا از هزاران عدسی کوچک تشکیل شده است . به این ترتیب حشره باید قادر باشد به عوض منظره ای که ما می بینیم ، هزاران تصویر از آن منظره ببینند . چشم مرکب حشرات به آنها کمک می کند خیلی سریع حرکت کنند و قربانی خود را به سرعت بربایند و یا از خطر فرار کنند . به همین دلیل است که صدمه زدن به یک حشره در حال پرواز بسیار مشکل است .

6- دایناسورها چه می خورند ؟

بسیاری از دانیاسور ها از جمله دیپلودوکو ها (Diplodocu  ) نام داشتند ، فقط از گیاهان تغذیه می کردند . دیگر دایناسور ها گوشت خوار بودند و دایناسور های گیاه خوار را شکار می کردند . این موجودات غول پیکر حتی از موجودات بزرگ وعجیبی مانند تیرانوزور ها ( Tyrannosauru سوسماران زمان قدیم در زمان کرتاسه ) که بیست فوت ( 6 متر ) ارتفاع داشته و آرواره هایی پهن مانند کروکودیل ها داشتند نیز هراسی نداشتند . بسیاری دایناسور های گیاه خوار پوشش دفاعی زره مانندی داشتند . سیتگوساورو ها (با قدی حدود 30.48 متر ) بر روی پشت و دم خود برآمدگی های تیزی داشتند و به این ترتیب در مقابل گوشتخوران از خود دفاع می کردند .

لازم به ذکر است که بزرگترین جانوری که تا به حال پا به عرصه وجود گذاشته است دیپلودوکو ( Diplodocu ) است . طول این جانور از سر تا انتهای دم حدود 100 فوت ( 30 متر ) است ( بود !!! ) . این جانور گیاه خوار بود و خطری نداشت ، به جز مواقعی که ناخواسته جانداران کوچک را زیر پای خود له میکرد !!! . این جانور حدود 10 تن وزن داشت .

7- چرا برگها در پاییز زرد ، قرمز و قهوه ای می شوند ؟

در طول تابستان برگها مشغول غذا سازی برای درخت هستند . آنها به دلیل داشتن کلروفیل سبز هستند . وقتی پاییز برسد ساقه های برگ ضعیف شده و کلروفیل آنها رو به کاهش می گذارد و برگها سبزی خود را از دست می دهند و قبل از اینکه از شاخه جدا شوند زرد یا قرمز یا قهوه ای می شوند .

وقتی برگ درختان می ریزد ، درخت تا بهار سال آینده استراحت کرده و از غذای ذخیره شده ، در طول تابستان استفاده می نماید . بعضی از درختان برگ های خود را از دست نمی دهند ، این نوع درختان را درختان همیشه سبز می نامند . اکثر درختان تیره کاج جزو درختان همیشه سبز هستند .

 

8- چرا وقتی انسان پیر می شود رنگ موهای او خاکستری یا سفید می شود ؟

موی انسان ماده ای به نام ملانین دارد . رنگ تیره یا روشن مو بستگی به مقدار ملانین موجود در آن دارد . تولید ملانین با پیر شدن انسان ممکن است متوقف شود . با این وجود مو ها همچنان به رشد خود ادامه می دهند ، اما به جای رنگ اصلی خود خاکستری یا سفید می شوند .

 

 

 

9- چرا بعضی اوقات گوش های ما صدا می دهند ؟

اگر با یک هواپیما سفر کنید یا با یک آسانسور بالا بروید ، ناگهان احساس خواهید کرد که گوش های شما صدا می کنند . به نظر می رسد شنوایی شما کمتر شده است و سپس احساس می کنید که گوش شما با صدای بلند و واضحی صدا می کند . این عمل به خاطر آن انجام می شود که گوش ها نمی توانند تغییر ناگهانی هوا را تحمل کنند . تغییر فشار هوا زمانی اتفاق می افتد که انسان بالا یا پایین برود . وقتی گوش صدا می دهد که هوا به داخل یا خارج آن حرکت کند و گوش ها برای اینکه این تغییرات در فشار هوا را تنظیم کنند و به حد معمول برسانند صدا می دهند .

10- قاره آمریکا به خاطر چه کسی نامگذاری کردند ؟

نام قاره آمریکا از اسم آمریگو وسپوسی ( Amerigo Vespucci ) ، کاشف ایتالیایی ( 1451م-1512م ) ، گرفته شده است . وسپوسی بعد از رسیدن کلمب  به آمریکا ، قسمتی از جنوب آمریکا را کشف کرد . او بر خلاف کلمب باور داشت که سرزمین جدیدی را کشف کرده است و به همین خاطر این سرزمین به یاد او آمریکا نامگذاری گردید . بعدا این اسم به سراسر قاره اطلاق گردید .

وقتی سفسد پوستان به آمریکا مهاجرت کردند با مقاومت سرخ پوستان بومی آنجا روبرو شدند . " گاو نشسته " رهبر سرخ پوستان سیوکس ( Sioux ) بود . او حدودا بین سالهای 1834م تا 1890م زندگی کرد . سرخ پوستان نمی خواستند سرزمین های خود را از دست بدهند و به همین دلیل" گاو نشسته " ، سیوکس ها را به نبرد با مهاجران سفید پوست تشویق می کرد . این موضوع منجر به نبرد معروف " بیگ هورن کوچک " ( Bighorn ) در سال 1876م شد . در این جنگ سرخ پوستان " کلنک جورج کاستر " ( Georgo Custer ) و سربازانش را قتل عام کردند . این بزرگترین پیروزی سرخ پوستان بود . " گاو نشسته " پس از نبرد زنده ماند و به کانادا رانده شد و دوباره به آمریکا بازگشت ولی هنوز هم می خواست که سفید پوستان را از سرزمین خود بیرون بیندازد . سرانجام هنگامی که در برابر دستگیری خود مقاومت می کرد کشته شد .

11- عجایب هفتگانه جهان چه بودند ؟

عجایب هفتگانه ، هفت بنای بسیار عجیب هستند که تا کنون ساخته شده اند . اهرام ثلاثه یکی از آنها است که هنوز هم در مصر پا بر جاست . 6 بنای دیگر عبارتند از : باغ های معلق در بابل عراق ، معبد دیانا در شهر انس ترکیه ، آرامگاهMausolus در هالیکارناس ترکیه ، مجسمه ژوپیتر در المپیای یونان ، فانوس دریایی فاروس در اسکندریه مصر و مجسمه بزرگ رودس در یونان . این مجسمه خیلی بزرگ بود و پاهای بزرگ آن هر کدام در یک طرف قرار گرفته بودند و کشتی ها هنگام عبور از میان پاهای آن می گذشتند . به ترتیب از چپ به راست و از بالا به پایین در تصویر می بینید .

 

12- کدام کشتی بزرگ که گفته می شد به هیچ وجه غرق نخواهد شد در سفر دریایی خود غرق شد ؟

این کشتی بخار مسافربری انگلیسی بود که تایتانیک نام داشت . در آن زمان تایتانیک بزرگترین کشتی دنیا بود و کارشناسان عقیده داشتند که این کشتی غیر قابل غرق است . اما این کشتی بزرگ در شب 14 آوریل سال 1912م هنگام اولین سفر دریایی خود با کوه عظیمی در وسط اقیانوس اطلس برخورد کرد و غرق شد . در این کشتی متجاوز از 2200 نفر خدمه و مسافر قرار داشتند که بیش از 1500 نفر آنان غرق شدند .

13- بودا که بود! ؟

بودا یا انلیگتند وان ( Enlightened One ) لقبی است که به   سیدهارتا گاوتاما ( Siddhartha Gautama ) مرد مقدس هندی که در سال های 500 قبل از میلاد زندگی می کرد داده شده بود . اعتقاد بر این است که بودا زیر درخت بو می نشست و به مصائب دنیا و علل آن می اندیشید و به علاج آن پی می برد . پیروان بودا را بودائیست می گویند . آنها اکثرا در جنوب شرقی آسیا _ چین و ژاپن _ زندگی می کنند .

14- مونالیزا اثر کیست ؟

مونالیزا نام اثر معروف هنرمند ایتالیایی لئوناردو داوینچی است که حدود در سال 1500 م نقاشی شده است .

15- از آهنگساز ناشنوا چه می دانید ؟

شنوایی لودویگ وان بتهوون ( Ludwig Van Beethoven ) آهنگساز آلمانی که از سال 1770م تا 1872م می زیست ، حدودا در سی سالگی رو به ضعف گذاشت ، به طوری که مجبور شد نوازندگی را کنار بگذارد . اما بتهوون هنوز می توانست اهنگ بسازد . چون او می توانست در مغز خود موزیک را بشنود و آنرا دقیقا بنویسد . به اعتقاد اکثر منتقدین این سمفونی ها  از جمله بهترین آثاری است که تاکنون ساخته شده است .

 

16- رمان سه تفنگدار اثر کیست ؟

این رمان درباره ماجراجویی سه دوست است که رمان نویس مشهور فرانسوی الکساندر دوما آن را نوشته است . اثر دیگر او کنت مونت کریستو است . این اثر داستانی کلاسیک و پر ماجراست . دوما در سال 1870 درگذشت .

 

17- رمان بزرگ جنگ و صلح اثر کدام نویسنده است ؟

کنت لئو نیکولاویچ تولستوی ( Leo Nikoloyevich Tolstoy ) چهار سال زحمت کشید تا این رمان شگفت انگیز را بنویسد . او سراسر عمر طولانی خود را مشغول نویسندگی بود . از کارهای دیگر او داستان غم انگیز آناکارنینا  است . لئو تولستوی در سال 1910م در سن 82 سالگی فوت کرد .

18- آیا کمدی الهی دانته واقعا خنده دار است ؟

جواب این سوال منفی است . کمدی الهی تصویری تخیلی از بهشت و جهنم است . این اثر را دانته الیگیری ( Dante Alighieri ) شاعر ایتالیایی که از سال 1265م تا 1312م میزیست نوشته است . دانته تفکرات خویش را از سرشت آدمی به این طریق بیان می کند . کمدی الهی اثری بزرگ و بسیار جدی است . البته کلمه کمدی را برای داستان های خنده دار یا بدون غم و غصه به کار می برند و در واقع معنی کاری را می دهد که غم انگیز نباشد . دانته شعر خویش را کمدی نامید چون که پایان خوش آن در بهشت اتفاق می افتد .

 

19- رمان دن کیشوت اثر کدام نویسنده است ؟

این رمان کلاسیک را ساودرا میگل دی سروانتس ( Savedra Miguel De Cervants ) نویسنده اسانیایی ( 1547م – 1617م ) نوشت . دن کیشوت بزرگترین اثر سروانتس است . این داستان شگفت انگیز درباره ی ماجراهای شوالیه ای عجیب به نام دن کیشوت و خدمتکارش سانچو پانزا ( Sancho Panza ) است .

 

20- اولین فیلم چه نام داشت ؟

در صنعت فیلم ، مخترعین زیادی شرکت داشته اند و به همین دلیل اولین آنها چه کسی بوده است . البته ناگفته نماند اولین فیلمی که به شکل امروزی بر روی پرده سینما به تماشا گذاشته شد فیلمی از آگوست لومیر ( Auguste Lumiere ) و لوئی لومیر ( Louis Lumiere ) بود . این دو برادر فرانسوی فیلمی از کارگران را هنگام خروج از کارخانه ساختند . این فیلم در سال 1895م به نمایش عمومی در آمد . فیلم دیگر لومیر ها از قطاری بود که وارد ایستگاه می شد . هنگام تماشای این فیلم مردم فکر کردند که این ترن واقعی است و با ترس از مقابل پرده سینما فرار کردند !

21- دو ماراتن چگونه نامگذاری شد ؟

دو ماراتن نام خود را از شهر ماراتن گرفته است . ماراتن یکی از شهر های یونان است . در سال 490 قبل از میلاد پیکی به نام فیدی پیدز ( Pheidippides ) فاصله بین ماراتن تا آتن را دوید . او می خواست خبر پیروزی اتنی ها را در نبرد با ایرانیان به گوش هموطنان خود برساند . فاصله ای که این پیک در آن روز دوید حدود 25 مایل ( حدود 40/232 کیلومتر ) بود . اما امروزه در دو ماراتن ، دوندگان باید فاصله ی 42 کیلومتری را بدوند .

22- زئوس و ژوپیتر چه کسانی بودند ؟

زئوس و ژوپیتر نامهای دو تن از خدایان اساطیری افسانه های یونان و رم باستان است .

 

23- مجسمه متفکر اثر کیست ؟

این مجسمه معروف را مجسمه ساز فرانسوی  آگوست رودین ( August Rodin ) ( 1840م – 1917م ) ساخته است .

 

24- جایزه اسکار چیست ؟

جایزه اسکار به آثار برجسته سینمایی داده می شود . این جایزه مجسمه کوچک برنزی است و توسط آکادمی هنر ها و علوم نمایشی موشن ( Motion ) آمریکا داده می شود . این جایزه اسکار نامیده می شود چون زنی با دیدن آنها فریاد زده بود که این مجسمه ها شبیه عموی من اسکار است !!!

 

25- اسب تروژن چه بود ؟

افسانه های یونانی درباره روش زیرکانه ای که یونانی ها برای تسخیر شهر تروا ترتیب داده بودند داستانی دارد . تروا که اکنون در ترکیه واقع شده است در آن زمان از دشمنان یونان به حساب می آمد . یونانی ها چند سال این شهر را محاصره کرده بودند ، اما موفق نشده بودند که وارد این شهر بشوند . و به همین دلیل نقشه ای کشیدند و یک اسب چوبی تو خالی بزرگ ساختند و تعدادی از سربازان خود را داخل شکم خالی اسب نهان کردند . آنوقت وانمود کردند که دست از محاصره کشیده و آنجا را ترک کرده اند و تنها اسب را در بیرون از دروازه ها باقی گذاشته اند . مردم کنجکاو شهر با خوشحالی اسب را داخل شهر بردند و شادی بسیار کردند . با فرا رسیدن نیمه شب ، سربازان دشمن آهسته از اسب بیرون آمده و دروازه را بر روی یاران خود گشودند و شهر ترئا را فتح کردند .

 

 

 

26- معنی گود بای چیست ؟

گودبای به انگلیسی یعنی خداحافظ . گودبای مخفف جمله ی God be whit you است که معنی آن ( خدا به همراهت ) می باشد . روزگاری در کشور های انگلیسی زبان مردم هنگام جدا شدن از یکدیگر این جمله را به کار می بردند ، اما کم کم این جله کوتاه و مختصر شده و به good bye تبدیل گردید .

27- لغت کانگورو به چه معنی است ؟

کانگورو به معنی (نمی فهمم چه میگویی ) است . "جمس کوک " – کاشف استرالیا - ، هنگامی که در سال 1770م قدم به خاک استرالیا گذاشت ، از دیدن کانگورو خیلی تعجب کرد و از بومیانی که به استقبال آمده بودند پرسید : نام این حیوان چیست ؟ بومیان در جواب گفتند کانگورو .

مترجمی که همراه کوک بود ، لغت کانگورو را به اشتباه دماغ درا ترجمه کرد . بعد ها زبان شناسان متوجه این اشتباه و به معنی این لغت که ( نمیفهمم چه می گویی ) بود ، پی بردند . در حقیقت بومیان نام کانگورو را به کوک نگفته بودند . بلکه چون متوجه سوال او نشده بودند ، به او گفته بودند : نمی فهمم چه میگویی !!!

 

28- کدام شهر روزگاری شهر ممنوعه نامیده می شد ؟

شهر لهاسا ( Lhasa ) پایتخت تبت که حالا قسمتی از چین است روزگاری شهر ممنوعه نامیده می شد ، زیرا رهبران بودایی ورود مردم مغرب زمین را به این شهر ممنوع کرده بودند .

 

29- پرچم ستاره ها مربوط به کدام کشور است ؟

پرچم ستاره ها پرچم کشور آمریکا است . این پرچم دارای ستاره ا و خطوط راه راه است . در قسمت چپ بالای این پرچم یک مستطیل ابی با 50 ستاره وجود دارد که هر ستاره نشانه یک ایالت است . بقیه پزچم شامل 7 نوار خط قرمز و 6 خط سفید است . این خط ها نشانگر 213 ایالت اصلی است  که در سال 1776م ایالات متحده آمریکا را تشکیل دادند .

 

30- چرا باستان شناسانی که در آرامگاه های فراعنه مصر کار می کردند؟ ، با روش های مرموزی کشته می شدند ؟

سالها قبل وقتی باستان شناسان مقبره " توتان خامون " را حفر می کردند ، در کنار او دریاچه ای یافتند که روی آن نوشته بود ، مرگ برای کسی خواهد بود که آرامش و آسایش فرعون را بر هم بزند .

 

مدتی نگذشته بود که تعداد زیادی از باستان شناسان به طور مرموزی کشته شدند . دانشمندان زیادی به دنبال کشف این مساله اسرار آمیز بودند و سر انجام در قرن اخیر کشف کردند که علت اصلی رادیواکتیویته بوده است . در این آرامگاه ها اشیائ و ابزار طلایی فراوانی وجود داشت . در کنار آنها اورانیوم هم پیدا می شد . مرگ باستان شناسان که اغلب با خستگی شدید همراه بود ؛پ، به دلیل مصمومیت ناشی از این رادیواکتیویته بود .

 

31- چرا خندیدن آسان تر از گریه کردن است ؟

طبق بررسی دانشمندان خندیدن آسان تر از گریه کردن است . زیرا برای خنده فقط باید 19 عظله صورت را به کار انداخت ، در حالی که هنگام گریه 57 عظله صورت به کار می افتند .

 

32- چرا پاهای عنکبوت به تارهایش نمی چسبد ؟

وقتی حشره ای به دام عنکبوت می افتد ، پاهایش به تارهای باریک و چسبناک او می چسبد و دیگر نمی تواند فرار کند . ولی آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا پاهای خود عنکبوت به تارها نمی چسبد ؟

 

علت این امر آن است که عنکبوت پاهایش را با مایع چربی که از بدن خود بیرون می دهد ، چرب ساخته و به این ترتیب بدون این که پاهایش بچسبد به آسانی سراغ طعمه خود می رود ( و از زندگی محرومش می سازد !!!) .