حساسیت(آلرژی) واکنش افراطی سیستم ایمنی بدن به محرک های مختلف است.وقتی درباره حساسی فصلی صحبت می کنیم ، ذهن ما بیشتر معطوف به فصل بهار می شود.اما بسته به اینکه چه نوع حساسیتی در چه فصلی وجود دارد،حساسیت های فصلی ممکن است در فصول مختلف دیده  شود.از آنجایی که بهار فصل رویش گیاهان است،مهمترین عاملی که باعث بروز حساسیت می شود..... ،استنشاق گرده های گیاهی ناشی از گرده افشانی گیاهان است.

گرده افشانی درختانی مانند نارون،گردو،افرا و چنار در اسفند ماه شروع می شود و تا اواسط بهار ادامه می یابد،ولی گرده افشانی علوفه ها از ماه های اردیبهشت و خرداد آغاز می شود و تا اواسط مرداد ادامه می یابد.علف های هرز نیز در اواخر تابستان تا اوایل پاییز گرده افشانی می کنند.بنابراین بسته به اینکه فرد به کدامیک از این گیاهان حساسیت دارد،زمان بروز علائم حساسیت ممکن است از اوایل بهار تا اواخر تابستان متفاوت باشد.در این میان بیشترین حساسیت ناشی از گرده افشانی گیاهانی مانند چنار،شمعدانی و گل سرخ است.

توصیه:

متخصصان پیشنهاد می کنند اگر در محل زندگی افراد مبتلا به حساسیت های بهاری ،گرده های گیاهی بسیاری در فضا پراکنده می شود بهتر است درهاو پنجره های خانه را در اواسط صبح(حدود ساعت 10)و ابتدای غروب(حدود ساعت 19)بسته نگه دارند،چرا که معمولا در این ساعت ها اوج گرده افشانی گیاهی صورت می گیرد.

امیدواریم که مفید واقع شده باشد و نظرات خود را از ما دریغ نفرمایید.