منفی گرایی

تا حالا شده بهتون بگن که چقدر منفی نگر هستید؟ چرا نیمه ی خالی لیوان رو میبینی؟ خب چرا نیمه پر لیوان رو نمیبینی؟ تا حالا شده برای خرید چیزی اول برید سراغ ایراداتش و قبل از اینکه به چیزای دیگش نگاه کنید بگید چون این فلان چیزو نداره پس به درد نمیخوره؟ در حالی که اون چیز ممکنه بهترین در نوع خودش باشه و ایراد شما اصلا تو چشم نیاد؟ شنیدید تا حالا کسی بهتون بگه مثل اون مرده (که اسمش الان یادم نیست ) تو گالیور شدی؟ همونی که همیشه میگفت من میدونم من میدونم :) 
اگه حتی جواب یکی از این سوال ها مثبته پس ادامه مطلبو حتما بخون
همین امروز، همین چند دقیقه پیش وقتی داشتم به این وبلاگ سر میزدم ،دیدم یه دنبال کننده جدید دارم که اتفاقا هم فامیل خودمه(یعنی فامیلیش با من یکیه) . رفتم تو وبلاگش و آخرین مطلبشو خوندم . خوب نوشته بود و اتفاقا دقیقا همون چیزی رو نوشته بود که من قصد داشتم امروز در موردش مطلب بنویسم. به همین مناسبت من کل مطلبو برای تفهیم موضوع در زیر عینا آوردم تا کمی بیشتر  با هم همفکر بشیم.
مطلب زیر مربوط به آقای محمد رضا عاشوری هست که در وبلاگ خودش(http://ashouri.blog.ir) منتشر کرده:


"من از اون آدمام که اگه بخوام کاری رو شروع بکنم یا چیزی رو بخرم یا به طور کلی بخوام چیز جدیدی وارد زندگیم کنم، به اولین چیزی که فکر میکنم بدی ها و ایراد ها و نقص های اون چیزه. فکر میکنم منطقی باشه! چون چیزی که خوبه، خوبه، و برای ما مشکلی ایجاد نمیکنه. اما اون چیزی که ممکنه برامون دردسر بشه،نقص ها و بدی های اون چیزیه که میخواد وارد زندگیمون بشه.

در نگاه اول ممکنه از خیلی چیزها خوشمون بیاد و خیلی خوبی ها رو توی اون چیز ببینیم، اما وقتی کمی دقیق شیم ممکنه مشکلات و نقص هایی در اونا وجود داشته باشه که برامون در آینده مشکل ایجاد کنه و هیچ عقل سلیمی دنبال دردسر نمیگرده، البته دردسر داریم تا دردسر، خیلی چیزا رو میشه حل کرد، اما خب باید تمام سعمون رو بکنیم تا انتخابی داشته باشیم که موجب نشه بیشتر وقتمون رو در آینده صرف برطرف کردن نقص ها و مشکلاتی که میشد جلوش رو گرفت بکنیم. ببینید منظور من این نیست که باید همیشه همه چیز کامل و بی نقص باشه، نه اصلا همچین چیزی امکان نداره، منظور من اینه که میشه توی هر موردی، بهترین انتخابی که قابل دسترسی هست رو انجام داد. 

خیلی ها به این دیدگاه میگن منفی نگری، اما به نظرم این منفی نگری نیست و اسمش نگاه منتقدانه است، به نظرم اگه همین نگاه منتقدانه رو داشته باشید توی خیلی از انتخاباتون موفق خواهید بود. "


خیلی قشنگ توضیح داده محمد رضا. البته منظور ما ( جزئی نگر ها ) این نیست که همه اونایی که غر میزنن یا نفوذ بد میزنن اسمش نگاه منتقدانه یا در نظر گرفتن همه ی جوانب باشه ها نه . یه سری ها هستن که کلا در حال غر زدن  و منفی گرایی هستن . مثلا یه بنده خدایی (دور از جونش ) تصادف کرده و یه دستش شکسته . طرف میره بیمارستان میگه نکنه مرده باشه؟ نکنه مغزش آسیب دیده دکترا نفهمیدن ؟ یا مثلا بچه بعد از مدتها یه روز میخواد از طرف مدرسه بره اردو . مادره میگه نکنه بری گمشی !نکنه میری پارک ارم ، خرس قطبی بیاد و تیکه پارت کنه !!   نکنه چرخ و فلک سوار شی چرخ و فلک از جاش در بیاد !!  اصلا نمیخواد بری . و امثال اینها . من و  ما ، با اینجور آدمها کاری نداریم.
 


اصلا اینایی که در موردش داریم صحبت میکنیم  منفی گرا نیستن فقط عام مردم این کلمه منفور رو بهشون میچسبونن. وقتی میخوای یه چیزی بخری اون چیز هم مزایا داره هم معایب . وقتی میخوای یه کار جدید کنی اون کار هم ممکنه بگیره هم نگیره. تو باید علاوه بر اینکه مطمئن باشی که تو اون کار موفق میشی همیشه اینم در نظر داشته باشی که اگه موفق نشدم اینکارو میکنم. اگه به این فکر نکنی دقیقا مثل همون کبکه میشی. نمیشه که بگی من موفق میشم و سایر جوانب رو در نظر نگیری.

من بیشتر اوقات که بهم میگن منفی گرا ، این جمله رو بهشون میگم که : " خوشبین هواپیما رو میسازه و بدبین چتر نجات" به نظر شما کدومشون اختراع مهمتری بودن؟؟؟

 من میگم اگه چتر نجات نبود کمتر کسی حاضر میشد جون خودشو بدون هیچ اطمینانی بسپره به اون هواپیماهای اولیه. اصلا شاید در غیر اینصورت هیچ هواپیمایی الان وجود نداشت ( خودمونیم الان با این وضعیت هواپیما ها چتر نجات و ایجکت کردن هم به کارمون نمیاد.)

اصل مطلبی که خواستم بگم این بود که همیشه همه ی جوانب رو در نظر بگیرید. دیگه زمان همرنگ جماعت شدن گذشته. گاهی مخالفت خودتو اعلام کن . با دلیل بگو چرا مخالفی . اگه یک نفر هم بتونی با خودت هم رای کنی که کاری که قراره بکنه ممکنه براش صدمه ایجاد کنه یا نه ، هیچ چیز جدیدی بهش اضافه نکنه ، پس تو برنده ای . شک نکن.

امروزه بیشتر شرکت های بزرگ تو دنیا دارن کسانی رو استخدام میکنن که فقط مخالفت کنن. این آدمها شاید منفورترین کارمند اون شرکت باشن اما همیشه مفید ترین برای شرکت خواهند بود.

درگیر خطای تایید اجتماعی نشید(ممکنه تیتر مطلب بعدی این باشه)