روز خوب

اغلب انسان‌ها وقتی از خواب بیدار می‌شوند و چشم‌هایشان را باز می‌کنند، از رختخواب بیرون می‌آیند و مثل یک آدم آهنی شروع می‌کنند به انجام دادن کارها و وظایف معمول هر روز؛ لباسشان را عوض می‌کنند، صبحانه می‌خورند و از خانه بیرون می‌آیند تا سر ساعت به محل کارشان برسند.

آیا برنامه هر روز صبح شما هم همین‌طور است؟ شما هم هر روز همین کارها را بر اساس عادت انجام می‌دهید؟ البته شاید یکی دو مورد از کارها هم تغییر کند و مواردی بیشتر یا کمتر از این برنامه داشته باشید، اما معمولاً و به طور کلی، همه چیز بر اساس چنین برنامه‌ای پیش می‌رود. به همین دلیل هم خیلی عجیب نیست اگر نتوانید کارهای روزانه را به طور ایده‌آل و با حداکثر توان انجام دهید یا انجام دادن کارها در محل کارتان دشوار و طاقت‌فرسا به نظر برسد. همه این‌ها در کنار هم باعث می‌شود احساس کنید هیچ کاری برای بهتر شدن روزتان نمی‌توانید انجام دهید؛ در حالی که این طرز فکر کاملاً اشـتباه است و روان‌شناسان می‌گویند با انجام دادن کارهایی بسیار ساده می‌توان روز بهتری هم داشت.

 

** سکوت و آرامش صبح، یکی از بهترین فرصت‌ها برای داشتن روزی بهتر و آرام‌تر است که متأسفانه خیلی‌ها آن را به راحتی از دست می‌دهند، اما اگر در این دقایق از روز بتوانید ذهنتان را آرام کنید و افکارتان را بیرون بریزید، کمک زیادی به خودتان کرده‌اید. برای همین هم می‌گویند که خوب است هر روز صبح، قبل از این که کارهای روزانه شروع شود، یادداشتی بنویسید یا به هر شیوه دیگری، افکارتان را آرام کنید. چنین جریانی تا پایان روز هم ادامه می‌یابد و می‌تواند به حفظ آرامش شما کمک کند. البته لازم نیست متن سخت و پیچیده‌ای هم تهیه کنید؛ بلکه فقط کافی است به سادگی افکارتان را روی کاغذ بیاورید و حدود پنج دقیقه از روزتان را به این کار اختصاص دهید.

 

** خودتان را از دست اسباب و لوازم اضافه که نیازی هم به آن‌ها ندارید، راحت کنید و بدانید برای انجام این کار، هیچ زمانی در طول روز بهتر از صبح اول وقت نیست. پس اگر می‌خواهید خانه را مرتب کنید یا کمدتان را منظم‌تر از قبل بچینید، درست مانند مرتب کردن افکار و ذهنتان، کار را به ساعات اولیه صبح موکول کنید. با این کار آرامش بیشتری خواهید داشت و در طول روز، بهتر می‌توانید وظایفتان را انجام دهید. البته منظور تمیز کردن کلی خانه نیست؛ فقط باید فضایی مرتب‌تر و آرام‌تر برای کار و زندگی در طول روز فراهم کنید.

اگر صبح برای آنچه که دارید، از دیگران و از همه مهمتر، از خداوند مهربان تشکر کنید، مطمئن باشید روز بهتری را شروع خواهید کرد و اتفاقات خوبی هم در انتظارتان خواهد بود.

 

 

** تصور کنید بدن شما باتری بزرگی است که باید تا آخر شب انرژی مورد نیازتان را تأمین کند. حالا فکر کنید اگر این باتری کمی تکان بخورد، چقدر بیشتر انرژی تولید خواهد کرد!؟ این همان کاری است که ورزش و فعالیت بدنی با بدن ما می‌کند؛ به عبارت دیگر، ورزش کردن می‌تواند انرژی بیشتری تولید کند و در نتیجه، ما هم می‌توانیم بیشتر از این انرژی و توانایی استفاده کنیم. علاوه بر این، با فعالیت و تحرک، هورمون‌هایی هم در مغز ترشح می‌شود که به داشتن یک روز آرام‌تر و شادتر کمک می‌کند.

 

 

** تشکر کردن از دیگران، اتفاقی است که شاید گاهی آن را نادیده بگیریم و ارزش و اهمیت واقعی آن را درک نکنیم، اما می‌گویند این کار بیش از آن که بخواهد به دیگران کمکی کند، به نفع خود فرد است. البته شاید پیدا کردن فردی که بخواهید از او تشکر کنید، صبح اول وقت کمی سخت باشد، اما نباید به این بهانه کارتان را کنار بگذارید. به جای این، خوب است متن تشکری را یادداشت کنید. البته باز هم لازم نیست حتماً این متن را برای کسی بفرستید بلکه همین که نوشته شود، کافی است. بنابراین اگر صبح برای آنچه که دارید، از دیگران و از همه مهمتر، از خداوند مهربان تشکر کنید، مطمئن باشید روز بهتری را شروع خواهید کرد و اتفاقات خوبی هم در انتظارتان خواهد بود.

 

 

** اگر در حال یادگیری یک زبان جدید هستید، صبح‌ها می‌توانید یک کلمه تازه را یاد بگیرید و با کاربرد آن آشنا شوید. اگر هم زبانی نمی‌خوانید، یکی از کلمات زبان مادریتان را که قبلاً معنای دقیقش را نمی‌دانستید، بخوانید و آن را یاد بگیرید. یاد گرفتن یک لغت جدید می‌تواند کاری آرامش‌بخش و سرگرم‌کننده باشد. علاوه بر این، در طول روز هم معمولاً از این کلمه بیشتر استفاده خواهید کرد. پس خوب است هر شب لغتی را انتخاب کنید که فردا صبح درباره آن بیشتر بخوانید و چقدر بهتر خواهد بود اگر این لغت‌ها هم مثبت و مفید باشد.

خوب نگاه کنیم

** هر روز صبح از خودتان بپرسید: امروز چه اتفاقاتی قرار است بیفتد و دوست دارید چه تجربه‌هایی داشته باشید؟ می‌توانید سه مورد از مهم‌ترین و لذت‌بخش‌ترین اتفاقات روزتان را از صبح تصور کنید و آنچه را که می‌خواهید برایتان اتفاق بیفتد، در ذهن داشته باشید. این، تمرینی دوست‌داشتنی و آرامش‌بخش است که مسلماً می‌تواند کمک زیادی به شما بکند.

 

** صبح‌ها، بدون استرس، بدون نگرانی و بدون هیچ فکر و خیالی قدم بزنید و در هوای تازه صبحگاهی نفس بکشید. مطمئن باشید یک پیاده‌روی آرام و ساکت، می‌تواند بسیاری از مشکلات شما را برطرف سازد.

 

** برای صبحانه، یک لیوان آب‌میوه طبیعی برای خودتان بگیرید و به جای مصرف مواد غذایی آماده، آن را بنوشید. این کار می‌تواند احساس تازگی و طراوت بیشتری به شما ببخشد؛ البته باید میوه‌های مورد علاقه‌تان را برای این کار انتخاب کنید تا لذت بیشتری از نوشیدنیتان ببرید. مثلاً می‌توانید ترکیبی از آب سیب و پرتقال برای خودتان آماده کنید یا کمی آب هویج بگیرید.

 

** بهتر است صبح اول وقت را به خواندن خبرها یا شنیدن و دیدن آن‌ها اختصاص ندهید و اگر خیلی به این کار نیاز دارید یا می‌خواهید حتماً از اخبار روز مطلع باشید، این کار را به ساعت‌های بعدی روز موکول کنید.

 

با این کارهای ساده و جزئی، می‌توانید روزهای بهتری را برای خودتان بسازید و دقایق شادتری را تجربه کنید؛ فقط باید بخواهید و متناسب با نیازها و شرایطی که دارید، این مراحل را اجرا کنید.

جام جم و تبیان